• 2422
  • 0

Kun ajat, aja

Yhteistyössä

Katujen kingi: Brad Cordova kehitti TrueMotionilla mobiilisovelluksen, joka kertoo, näppäiletkö kännykkää samalla kun ajat.

Brad Cordovalla oli voimakkaat henkilökohtaiset syyt perustaa yritys, joka taistelee kuljettajan keskittymiskykyä häiritseviä tekijöitä vastaan. Tavoitteena oli päästä uusille markkinoille, joilla auton vakuutusmaksuihin vaikuttaa tieto kuljettajan toiminnasta.

Alkuvuodesta 2014 Progressive-vakuutusyhtiö järjesti kilpailun, jonka tarkoituksena oli valita paras kännykkäsovellus valvomaan yhtiön vakuuttamia autoja. Yhdysvaltain neljänneksi suurin autovakuutusten myyjä halusi pitää kirjaa kuljettajan ajokilometreistä, siitä mihin vuorokauden aikaan autolla ajettiin ja siitä, tehtiinkö sillä äkkijarrutuksia. Kilpailuun osallistui 11 yritystä, joista yksi oli TrueMotion, Bostonissa sijaitseva startup. Yksi sen perustajista, nyt 27-vuotias Brad Cordova on Massachusetts Institute of Technologyn tohtorikoulun pudokas, joka opetteli koodaamaan itse jo 7-vuotiaana. Hänellä oli 2,7 miljoonaa euroa starttirahoitusta, muttei yhtään maksavaa asiakasta.

Ennen kilpailun käynnistymistä Cordova ajatteli, että hänen tiiminsä luoma sovellus oli täydellisen valmis. Kilpailun myötä kävi kuitenkin selväksi, että se kulutti liikaa akkua, ja siksi heidän oli suunniteltava se alusta lähtien kokonaan uudestaan.

”Aivan kuin olisi yrittänyt kiivetä vuorelle samalla, kun joku osoittaa aseella”, hän kertoo.

Cordova ja hänen tiiminsä tekivät 18 tunnin työpäiviä syöttäen dataa koneoppimisen algoritmeihin ja testasivat sitten useita sovelluksen versioita tuhansilla kuskeilla. Kuskit he saivat mukaan Applausen kautta, joka on Bostonissa sijaitseva käyttäjätestauksen yksikkö. Saman vuoden syyskuussa Cordova sai tietää, että TrueMotion oli päässyt kolmen finalistin joukkoon, mutta Progressive halusi sovellukseen lisää hienouksia, kuten mahdollisuuden seurata, näppäilivätkö kuskit ajaessaan kännykkää.

Seuraavan neljän kuukauden aikana Cordovan kymmenen hengen ryhmä ehti nukkua vain vähän, kun he tekivät vielä tuhansia datatestejä. Huhtikuussa 2015 TrueMotion voitti kilpailun ja allekirjoitti kahdeksannumeroisen sopimuksen Progressiven kanssa. Sen avulla yhtiö on saanut kahdeksan uutta asiakasta ja yhdeksän miljoonaa euroa lisää pääomarahoitusta. Forbesin arvion mukaan TrueMotion tulee tuottamaan vuonna 2017 yli 13 miljoonaa euroa.

”Suurin pelkoni elämässä on se, että aivoilleni sattuisi jotain.”

TrueMotion toivoo nousevansa johtoasemaan niiden startup-yritysten joukossa, jotka tahtovat hyötyä autovakuutusalan muutoksesta. Vuosikymmenien ajan vakuutusyhtiöt ovat laskeneet vakuutusmaksunsa vakuutusmatemaattisten kategorioiden, kuten sukupuolen, iän, osoitteen ja ajettujen onnettomuuksien perusteella arvioidakseen vakuutettujen riskiä. Nyt he ovat ymmärtäneet, että käyttöön perustuva data yksittäisten ihmisten ajotottumuksista on paljon luotettavampaa. Ajotavat ”ovat paras ennusmerkki siitä, kuka joutuu onnettomuuteen”, sanoo Progressiven päällikkö Dave Pratt. Hyvä tulos ajotavoissa voi tuoda Progressivelta 20 prosentin alennuksen vakuutusmaksuihin, kun taas huonot kuskit voivat joutua maksamaan 10 prosenttia lisää.

Progressive oli alan pioneeri, kun se vuonna 1998 alkoi kerätä kuljettajadataa konepellin alle asennettavalla laitteella. Sittemmin laite vaihtui kojelautaan kytkettäväksi. Houkutellakseen lisää käyttäjiä ja säästääkseen laitekuluissa, yritys halusi mobiilisovelluksen, jota ei tarvitsisi erikseen käynnistää ja sulkea. Sovelluksen piti myös paljastaa, oliko käyttäjä ratin takana eikä autossa matkustajana. GPS-vastaanottimien lisäksi kännyköissä on kiihtyvyysantureita ja gyroskooppeja, jotka mittaavat nopeutta ja liikettä.

Cordovan ryhmä käytti muun muassa tunnistimen lukemia määrittämään, onko käyttäjä ratin takana. Ne näyttävät, onko henkilö heilahdellut auton liikkeiden mukana sen vasemmalla puolella. Toinen määrittävä tekijä on se, että puhelin on kiinnitettynä kojelaudan pidikkeeseen.

Cordova, joka herää joka aamu neljältä ja käyttää kaksi tuntia lukien koneoppimiseen ja keinoälyyn liittyviä tutkimuksia, oli haasteesta haltioissaan. ”Jos en pääse ratkaisemaan vaikeita ongelmia, en ole onnellinen”, hän sanoo.

Hän nukkuu patjalla, johon on kiinnitetty sensoreita tunnistamaan hänen liikkeensä, ja lisäksi hän käyttää suunnittelemaansa sovellusta, jonka avulla hän arvioi mielialansa päivän mittaan asteikolla yhdestä kymmeneen. ”Jos jotain ei voi mitata, sitä ei voi parantaa”, hän sanoo.

Hän kertoo intohimonsa ajotapojen mittaamiseen ja parantamiseen johtuvan eräästä päivästä 11 vuotta sitten hänen kotikaupungissaan Belenissä New Mexicossa. Kännykkään puhuva kuljettaja törmäsi hänen Hyundaihinsa niin, että Cordovan pää iskeytyi läpi kuljettajan puolen ikkunasta. Hänen silmiinsä valui niin paljon verta, että hän luuli tulleensa sokeaksi. Voimakas aivotärähdys aiheutti kovia päänsärkyjä, huimausta ja sekavuutta seuraavan vuoden ajan. ”Pelästyin todella. Suurin pelkoni elämässä on se, että aivoilleni sattuisi jotain”, hän sanoo.

Hän kuitenkin sai stipendin Notre Dameen, josta hän valmistui pääaineinaan fysiikka ja matematiikka. Tehdessään vuonna 2012 tohtorintutkintoaan MIT:ssä tietojenkäsittelystä ja sähkötekniikasta hän osallistui yrittäjyyskurssille, jossa tapasi nyt 35-vuotiaan Joe Adelmannin, joka on entinen USA:n ilmavoimien insinööri. Sekä Adelmannin että Cordovan isät olivat toimineet rekkakuskina. Heitä yhdisti kiinnostus kuljettajaturvallisuuteen, ja saatuaan selville, että autovakuutusala seurasi vakuutettujen ajotapoja, he päättivät perustaa yrityksen, joka keräisi turvallisuusdataa mobiilisovelluksen kautta.

Kaksikolla kävi tuuri, kun entinen Bain-konsultti ja kuuden start­upin perustaja Jon McNeill, 49, kuuli heidän ideastaan Harvardin järjestämässä yritystilaisuudessa ja tarjoutui sijoittajaksi. McNeill houkutteli mukaan Scott Griffithin, 59, lyhytaikaiseen autonvuokraukseen erikoistuneen Zipcarin entisen toimitusjohtajan, joka lupautui toimimaan TrueMotionin toimitusjohtajana osakkeita vastaan mutta ilman palkkaa. Griffithin käytettyä hyödykseen kontakteja pääomasijoitusyhtiö General Catalystissa (joka on Kayakin ja Snapchatin varhainen sijoittaja), McNeill sai hankittua loput TrueMotionin starttipääomasta entisiltä kollegoiltaan Bain Capital Venturesissa. Seitsemän kuukautta lanseerauksen jälkeen Cordova jätti tohtorikoulutusohjelmansa. Viime toukokuussa yritys siirsi kasvavan, nyt 39 henkilöä käsittävän henkilökuntansa 650 neliömetrin työtilaan entisen nahkatehtaan kuudennessa kerroksessa Bostonin keskustassa. McNeill, joka jatkaa TrueMotionin hallituksen jäsenenä, siirtyi Teslaan kansainvälisen myynnin johtajaksi loppuvuodesta 2015.

Progressive on tuonut TrueMotionin sovelluksen markkinoille neljässä osavaltiossa, ja sen suunnitelmana on tehdä sovelluksesta koko maan kattava vuoden loppuun mennessä. Vakuutusyhtiöitä ja heidän palveluntarjoajiaan käyttäjäperusteisissa strategioissa neuvovan yrityksen Ptolemuksen konsultti Thomas Hallauer sanoo, että kaikista Yhdysvaltain 200 miljoonasta vakuutetusta kuljettajasta vain 7,5 miljoonaa on mukana vapaaehtoisissa kuljettajan turvallisuutta parantavissa ohjelmissa. Luvut kuitenkin nousevat, kun maan suurimman autovakuuttajan State Farmin kaltaiset yritykset tarjoaa jopa 50 prosenttia alennusta hyviä turvallisuustuloksia saaville kuljettajille. Hallauerin mukaan Cambridge Mobile Telematics, jolla on oman ilmoituksensa mukaan 36 asiakasta 14 maassa, on USA:n markkinajohtaja, mutta ”bisnestä riittää runsaasti muillekin”.

Viime kesänä TrueMotion teki yhden vakuutusalan asiakkaansa kanssa testin 2 800 autonkuljettajalle. Sen sovellusta kuuden viikon ajan käyttäneiden kuljettajien tulokset ajamisen keskittymiskykyyn liittyen paranivat keskimäärin 20 prosenttia. Heinäkuussa 2016 TrueMotion julkaisi ilmaisen sovelluksen, joka antaa kuljettajalle tiedon tämän tekemistä ajovirheistä. Kun Cordova kokeili sitä itse, hän menetti pisteitä pidettyään puhelintaan kädessään.

”Olin unohtanut puhelimeni pidikkeen toimistoon. Tulokseni oli nöyräksi tekevä muistutus”, hän sanoo.


Vesa Kovanen, Johtava konsultti, Digia


Käyttäjäkokemus hintaa tärkeämpää

Edellä olevassa artikkelissa esitetyn kaltaisia, ajokäyttäytymiseen perustuvia vakuutuksia on pilotoitu Suomessakin, mutta ainakaan laajemmassa mittakaavassa sellaisia ei ole tullut markkinoille. Mikä on sitten kuluttajan tai B2B-yrityksen motiivi valita edellä esitetyn kaltainen palvelu muiden vaihtoehtojen joukosta?

Taloudellisen hyödyn näkökulma on selvä. Käyttäytymiseen perustuva data mahdollistaa räätälöidyn palvelun ja yksilöllisen hinnoittelun. Mutta pelkällä hinnalla kilpailu voi olla kuitenkin vaikeaa: markkinoilla on tapana kuroa tavalla tai toisella hintaetu kiinni.

Olennaisempaa on se, kuinka dataa hyödyntämällä voidaan kehittää asiakaskokemusta. Ensinnäkin on hyvä muistaa, että asiakkaalle lisäarvo saattaa muodostua täysin eri asioista kuin mitä palvelunkehittäjän päässä on alkujaan oletettu.

Palveluiden kehittäminen on jatkuva, iteratiivinen prosessi, joka ei lopu lanseeraukseen. Ytimessä on idean potentiaalin tunnistaminen ja kehitysversion ripeä tuominen jo oikeille käyttäjille. Aitoa käyttäjädataa analysoimalla kehitystyötä voidaan ohjata oikeaan suuntaan. Palveluiden pitkäjänteisessä ja onnistuneessa kehityksessä kyse on jatkuvan oppimisen prosessista.

Vielä yksi kulma parempiin palveluihin on datalähteiden yhdistämisen suuri potentiaali. Monipuoliset kumppanuudet tai yritysten ekosysteemi antaa hyvät eväät uusien, aiempaa monipuolisempien ja tarpeita paremmin vastaavien palveluiden luomiselle.

2423 Visi skatījumi 15 Skatījumu šodien

Jätä kommentti

450