• 3286
  • 0

Lappu luukulle

Yhteistyössä

Yhdysvaltain vähittäiskauppa on vaikeuksissa, ja edessä on vielä paljon, paljon vaikeampia aikoja – nämä yhdeksän graafia todistavat asian.

Vaikka talous näyttää vihdoinkin toipuneen suuresta taantumasta ja puhutaan täystyöllisyydestä ja nousevista palkoista, vähittäiskauppa tuntuu jääneen juhlien ulkopuolelle. Macy’sin, J.C. Penneyn, Office Depotin ja muiden vastaavien ketjujen huippujohtajat täyttävät neljännesvuosiraporttinsa sellaisilla termeillä kuin ”heikkenevät trendit”, ”epätyydyttävä” ja ”tyytymätön”. Tammikuusta lähtien yli kymmenen kutistuvaa vähittäiskaupan toimijaa on ilmoittanut lähes 3 000 liikkeen sulkemisesta. Myös sellaisten hyvin pärjäävinä pidettyjen yritysten kuin Nordstromin osakkeet nousevat enää hädin tuskin puoleen vuoden 2015 huippuluvuista.

Yrittäessään selittää ahdinkonsa syitä vähittäiskaupan johtohahmot vetoavat mielellään vaikeasti hallittaviin tekijöihin, kuten kuluttajien muuttuviin mieltymyksiin ja alan voimatekijän Amazonin aggressiivisiin siirtoihin. Heidän mukaansa kulujen karsiminen ja parempi onni tuotemyynnissä muuttavat asiat paremmalle tolalle nopeasti. Forbesin suorittama lähempi tutkimus kuitenkin paljastaa, että vähittäiskaupan ongelmat piilevät paljon syvemmällä, suureksi osaksi johtuen kolmesta suuresta alan itse aiheuttamasta ongelmasta. Seuraavat graafit kertovat niistä tuskallisista seurauksista, jotka johtuvat vähittäiskaupan surkeasta palkkatasosta, kroonisesta kyvyttömyydestä uudistua ja huonosti ajoitetusta ryntäyksestä korkeita velkoja aiheuttavaan yksityisten pääomien maailmaan.

Monien mielestä nämä ongelmat eivät ole korjattavissa. Lyhyellä aikavälillä on odotettavissa lisää ovensa sulkevia kauppoja, puolityhjiä ostoskeskuksia, irtisanomisia ja konkursseja. Klassisen schumpeteriläisen teorian mukaan esiin nousisi uusia, paremmin johdettuja vähittäiskaupan toimijoita, jotka hyötyisivät kuluttavasta yleisöstä ja yleisestä taloustilanteesta. Fyysisissä liiketiloissa sijaitsevien ketjujen ongelmat vaikuttavat kuitenkin niin syvälle juurtuneilta, että koko vähittäiskaupan rakenne voi romahtaa.

Valtiovallan väliintulolle vähittäiskaupan pelastamiseksi on vain vähän tukea – erityisesti kun Amazonin kaltaiset yritykset saavat alan toiminnan näyttämään niin helpolta. Vähittäismyyntialan konsulttiyrityksen First Insightin päällikkö Greg Petro kuitenkin huomauttaa, että vähittäiskaupan, ravintoloiden ja ruokakauppojen läheisesti toisiinsa linkittynyt liiketoiminta työllistää Yhdysvalloissa 28 miljoonaa ihmistä, paljon enemmän kuin autoteollisuus. Telineet täynnä myymättömiä joogahousuja eivät enää tunnu mitättömiltä, jos seurauksena voi olla irtisanottuja vuokrasopimuksia, hurjia määriä tyhjiä kauppapaikkoja ja kiinteistöalan kyvyttömyys maksaa omat velkansa.

On vaikea nähdä, kuinka velanmaksun helpotukset ja takuut työpaikoista voisivat korjata sellaisen alan ongelmia, joka on kieltäytynyt uudistumasta tai tarjoamasta työntekijöilleen minkäänlaista realistista tietä taloudelliseen menestykseen, mutta tämä ei ehkä estä poliitikkoja lupaamasta nopeita ratkaisuja – hehän jo tukevat vähittäiskaupan työvoimaa miljardeilla dollareilla.


Mika Rautiainen, Keskon päivittäistavarakaupan palveluita tuottavan yksikön johtaja:


Yksilöllinen kuluttaja haastaa ruokakaupan

Kulutus on kasvussa. Sen myötä ruuan vähittäiskaupan euromääräiset volyymit ovat lähdössä muutaman laskuvuoden jälkeen nousuun. Samalla kuluttajat vaativat ruokakaupassa yhä yksilöllisempiä tuotteita ja ruuan markkinoinnilta ostopäätöksiä tukevaa tietoa.

K-ryhmän keväällä teettämän kansallisen tutkimuksen mukaan joka toinen suomalainen on niin sanottu hybridikuluttaja. Hybridikuluttajat yhdistelevät arvopohjaisia valintoja, satsausta laatuun sekä toisaalta edullisia hintoja. Se, mistä ollaan valmiita maksamaan tai mikä tuo tyydytystä, vaihtelee yksilökohtaisesti. Ruokatrendit, erikoisruokavaliot, allergiat, makutottumukset ja eettiset valinnat ohjaavat asiakkaiden valintoja. Ruuan terveellisyys, alkuperä ja puhtaus vaikuttavat ostopäätöksiin koko ajan enemmän.

Ruoka on muotia. Siitä keskustellaan, kirjoitetaan kirjoja ja tuotetaan julkkiskokkien vetämiä ohjelmia. Muodikkaat ruokailmiöt näkyvät nopeasti kuluttajien valinnoissa niin lähikaupoissa kuin Citymarketeissa. Alueelliset erot korostuvat: pientalovaltaisen lähiön paikallismarketin kauppias tarjoaa asiakkailleen aika erilaisen tuotevalikoiman kuin keskikaupungin trendialueen lähikaupan kauppias.

Ruuan vähittäiskauppa vastaa kulutustottumusten nopeisiin muutoksiin keräämällä tietoa lukuisista lähteistä, analysoimalla sitä ja virittämällä jatkuvasti toimintansa niin, että kuluttaja löytää omasta kaupastaan aina ne tuotteet, joita hän tarvitsee juuri tänään. Koko ruokakaupan ketjua ohjataan vahvasti tiedolla.

Tietolähteistä tärkein on kuluttajien päivittäisestä ostokäyttäytymisestä kerättävä tieto. Sitä saadaan kanta-asiakasohjelmista, kassajärjestelmistä ja muista menekkiä seuraavista järjestelmistä. Samalla seurataan alati muuttuvia ruokatrendejä. Monenlaisista tietoa analysoimalla muodostetaan tilannekuva ja ennusteet siitä, minne ruokakaupan kuluttajat seuraavaksi suuntaavat katseensa. Meille kaupan työntekijöille vaihteleva kulutuskäyttäytyminen on oikeastaan helpotus. Olisi tylsää täyttää kaupan hyllyt vain halvimmilla ruispaloilla ja jauhelihoilla. Onneksi on yksilöllinen kuluttaja.

3287 Visi skatījumi 15 Skatījumu šodien

Jätä kommentti

450