• 2730
  • 0

Onnellinen maisemanvaihdos

,
Forbes
Skiptracen näyttelijät Jackie Chan (vas.) ja Fan Bingbing ohjaaja Renny Harlinin (kesk.) kanssa elokuvan lehdistönäytöksessä Shanghaissa. Lehtikuva/AP/Zhou Junxiang.

Suomen menestyneimmän ja tunnetuimman elokuvaohjaajan Renny Harlinin uusin, Jackie Chanin tähdittämä hittielokuva avasi samalla ohjaajalle matkan juurilleen.

Ohjatakseen ensimmäisen Kiinassa toteutettavan elokuvansa –toimintatähti Jackie Chanin tähdittämän Skiptracen – Renny Harlinin oli riskeerattava kaikki. Hän nosti kytkintä ja siirsi koko elämänsä ja Midnight Sun Pictures -tuotantoyhtiönsä Los Angelesista kauas Kiinaan.

”Pistin kaikki pelimerkit punaiselle ja kiepautin rulettipyörää,” Harlin, 58, kommentoi sähköpostitse.

Toimintakomedia Skiptrace kertoo hongkongilaisesta poliisista (Chan), joka yhdistää voimansa Johnny Knoxvillen näyttelemän amerikkalaisen uhkapelikarkurin kanssa. Elokuva menestyi heti, tuoden 14,5 miljoonaa euroa heinäkuisen ensi-iltansa aikana viime vuonna. Avajaisviikonlopun tienestit kasvoivat 56,4 miljoonaan euroon – mikä olikin Jackie Chanin kaikista elokuvista parhaiten Kiinassa koskaan tienannut elokuva.

Parissa viikossa vajaan 30 miljoonan euron budjetin Skiptrace oli tuottanut noin 91 miljoonaa euroa. Ainoat amerikkalaiset tuotannot, joilla meni Kiinan-markkinoilla paremmin vuonna 2016 olivat jättiteoksia kuten Zootopia, Warcraft, Captain America – Civil War, Kung Fu Panda 3 ja Viidakkokirjan uusi versio. Skiptrace aloitti maailmanvalloituksensa ilmestyttyään ensin valikoiduissa teattereissa Yhdysvalloissa.

Melkein kahden huono-onnisen vuosikymmenen jälkeen tilanne on Harlinille ylösnousemus. Hänen ensimmäiset onnistumisensa ovat monelle tuttuja, kuten Die Hard 2, Nightmare on Elm Street 4, ja Cliff­hanger – kuilun partaalla. Viimeisin Harlin-hitti – vuoden 1999 Deep Blue Sea – tuotti 154 miljoonaa euroa vajaan 60 miljoonan euron budjetilla. Sen sijaan Renny Harlinin viimeisin ison luokan elokuva, The Legend of Hercules (2014) oli floppi, joka tuotti vähemmän kuin elokuvan omat tuotantokulut. ”Hollywoodissa olet vain yhtä hyvä kuin viimeisin teoksesi, joten luonnollisesti olen kamppaillut monta vuotta,” Harlin sanoo.

Fan Bingbing näyttelee elokuvan naispääosaa.

Harlinin muuttoa inspiroi hänen Kiinan-käyntinsä kuusi vuotta aiemmin. Häntä oltiin lähestytty Tšingis-kaani-teemaisen elokuvan tiimoilta, ja tutkiessaan mahdollisia kuvauspaikkoja hän pääsi tutustumaan maahan ensimmäistä kertaa. ”Siitä projektista ei tullut mitään, mutta Kiina jätti vahvan jäljen minuun,” Harlin sanoo. Kun Skiptracen tuottajat ottivat häneen yhteyttä helmikuussa 2014, oli ohjaaja valmis tarttumaan ruoriin. Hän koki sen tilaisuutena palata juurilleen. ”Sain yhdistettyä toiminnan eeppisiin olosuhteisiin ja lisättyä komediaa mukaan, ja rakastan sitä.”

Yhdysvaltojen elokuvateatterimarkkinan kutistuessa Kiinan markkinat kasvavat, ja Harlin näkee tässä tilaisuuden. ”Heillä on rahaa kuluttaa ja he haluavat tulla viihdytetyiksi. Joissain osissa maata ihmiset pääsevät vasta ensikosketuksiin elokuvateattereiden kanssa,” hän kertoo. ”Kiinalaiset sijoittajat ja studiot haluavat tehdä enemmän elokuvia nälkäiselle markkinaraolle ja samalla keksiä, miten sikäläiset leffat voidaan markkinoida ulkomaille paremmin – eli miten tehdä kiinalaisista elokuvista arvostettuja ja tuottoisia maan rajojen ulkopuolella.”

Harlinilla on edelleen kosketus Los Angelesiin, mutta Peking on nyt hänen kotinsa. Suomalaiselle tämä ei ollut ensimmäinen riskialtis askel. ”Kuvausten jälkeen päätin jäädä Kiinaan ja kokeilla onneani.”

Neljännesvuosisadan pituinen elämä Kaliforniassa oli vaikea jättää taakse. ”Jätin hyvästini. Olin uudella mantereella aloittamassa alusta, aivan kuten tein, kun saavuin Amerikkaan 26-vuotiaana. Menen studiolle joka päivä, aivan kuten Hollywoodin kulta-aikoinani. Olen kiireisempi kuin koskaan. Rakastan tätä maata, ja rakastan uutta kotikaupunkiani,” Harlin suitsuttaa. ”En tiedä kuinka kauan olen täällä, mutta lähtösuunnitelmia minulla ei ole. Jos voisin viettää loppu-urani täällä, olisin maailman onnellisin elokuvantekijä.”

 

Amerikkalaisohjaajat ovat kuvanneet

Kiinassa muutamia amerikkalaisia tuotantoja – ja vielä harvempia amerikkalais-kiinalaisia yhteistöitä. Harlin sanoo, että Skiptrace on kuitenkin ensimmäinen todellinen yhteisproduktio, mikä tarkoittaa, että tuottajia, käsikirjoittajia, casting-ohjaajia ja rahoitusta on hankittu molemmista maista. Kiinan hallitus hyväksyi Skiptracen kiinalaiseksi elokuvaksi, joten sen onnistui pyörtää sekä maan elokuvatuonnin kiintiöt että ei-kiinalaisten julkaisujen uutissulut.

Kiinalaiset yhtiöt ovat kiinnostuneita yhteistyöstä länsimaisten kanssa, samalla kun amerikkalaiset studiot, sijoittajat ja itsenäiset yritykset yrittävät päästä sisään Kiinan viihdeteollisuusmarkkinoille.

”Kuka tahansa länsimainen tuottaja, joka haluaa tehdä elokuvia Hollywoodin ulkopuolella eikä omista supersankarihahmon oikeuksia, joutuu kysymään itseltään: Miksi tehdä elokuva kutistuvalle jenkkimarkkinalle, kun sen voisi tehdä suoraan maailman toiseksi suurimmalle – varmaan pian kaikkein suurimmalle – elokuvamarkkinalle eli Kiinalle?”, Harlin toteaa.

Tietenkin matalammat tuotantokulut vetävät myös tekijöitä. ”Tiimit ovat taitavia ja erittäin ahkeria. Työviikot ovat kuusi tai jopa seitsemän päivää pitkät, toisin kuin Yhdysvaltojen viiden päivän viikot,” Harlin sanoo. Hän lisää, että rakentaminen on halvempaa, Kiinan erikoistehosteala kehittyy nopeasti Amerikan rinnalle, maan maisemat ovat elokuvantekijöille mannaa ja siellä on enemmän soundstage-studioita kuin missään muualla maailmassa.

Harlin oli ensimmäinen Hollywood-ohjaaja, joka meni Kiinaan ja työskenteli kokonaan kiinalaisen ryhmän kanssa. Hän oli ainoa länsimaalainen 400 hengen tiimissä. Elokuva valmistui aikataulua edellä ja alle budjetin. ”Opin paljon, ja haluaisin uskoa, että Hollywood-kokemukseni auttoivat myös,” hän sanoo.

MIKSI TEHDÄ ELOKUVA KUTISTUVALLE JENKKI MARKKINALLE?

Ohjaaja myöntää, että uuteen elämäntyyliin sopeutuminen voi olla suuri haaste. ”Elämäntavat, työkulttuuri ja asenteet ovat erilaisia”, Harlin kertoo. ”Se on kaunista ja sitä pitää voida arvostaa.”

Harlin työskentelee parhaillaan usean eri projektin kimpussa, mukaan lukien The Legend of the Ancient Sword -elokuvan parissa Alibaba Pictures -firman kanssa. Elokuva perustuu suosittuun kiinalaiseen videopeliin. ”Esituotanto on täysillä käynnissä, rakennamme lavasteita ja palkkaamme näyttelijöitä.” Eeppisen fantasiaseikkailun kuvaukset täysin kiinalaisen näyttelijäkaartin kanssa alkavat Pekingissä lokakuussa. ”Tämä tarina on minulle tilaisuus ammentaa lapsuuden unelmistani sekä luoda visuaalisesti mukaansatempaava maailma.” Elokuvan aiheet ovat syvältä Kiinan mytologiasta.

Harlin suunittelee myös tuottavansa useampia projekteja nuorten kiinalaisohjaajien kanssa: ”Voin toivottavasti tuoda heidän unelmansa valkokankaalle.”

Nyt Harlin viettää uutta lukua elämässään, vaikka tie sinne on hänen omien sanojensa mukaan ollut ”pitkä ja nöyryyttä opettavaa”. Hän siteeraa action-tähteä ja läheistä ystäväänsä Sylvester Stallonea. ”Hän sanoi minulle kerran: sillä ei ole väliä, montako kertaa sinut kaadetaan maahan, vaan sillä, montako kertaa nouset ylös. En ole koskaan unohtanut noita sanoja. Ne auttoivat minua jaksamaan jopa vaikeimpina aikoina. Olen onnellinen, että nousin ylös vielä kerran Skiptracea varten. Se muutti elämäni.”

2731 Visi skatījumi 15 Skatījumu šodien

Jätä kommentti

450